Skip to main content

Mer information i inlägget

  • Snabbare tempo och mer data

  • Justerbara parametrar

  • Tydliga KPIer och uppföljning

  • Konkurrentanalys och omvärldsförändringar

  • A/B-tester och kundundersökningar

  • Kvalitativ och kvantitativ data

  • NPS-mätningar

Förr var marknadsplanen styrd av budgeten. Inför en ny budgetperiod la man en plan som man sen till största delen följde. I slutet av budgetperioden gjorde man en utvärdering som sedan fick ligga till grund för nästa period.

Snabbare tempo och mer data

Nu går allting mycket fortare och vi har väldigt mycket mer data som vi kan följa upp för att kunna fatta rätt beslut. Det gäller naturligtvis att använda det beslutsunderlag som finns för att spetsa marknadsföringen så mycket det bara går.

Justerbara parametrar

Viktiga parametrar vi kan skruva på utöver budskap och utförande är naturligtvis kanalval, format, allokering av budget, budstrategier, målgruppsinställningar för performance marketing, bara för att nämna några.

Tydliga KPIer och uppföljning

Det är viktigt att ha tydliga KPI att arbeta med och att vara konsekvent med vilken data man i första hand ska hålla ögonen på. Vi brukar följa upp kampanjer månadsvis med en rapport som innehåller en rekommendation kring förändringar om vi ser att det är lämpligt. Men så här inför hösten kan det vara bra med en mer omfattande avstämning. Vad planeras framåt? Ska nya produkter lanseras, vill vi in på nya marknader? Finns det omvärldsförändringar vi bör hålla koll på? Vad kommer att hända som kan föranleda en justering av marknadsplanen?

Konkurrentanalys och omvärldsförändringar

Det är också bra att göra en extra koll kring vad konkurrenterna håller på med. Har de intensifierat sina insatser inom ett visst produkt- eller tjänsteområde kan det påverka sökordsmarknadsföringen, efterfrågan på vissa sökord kan ha ökat och priserna har drivits upp. Är det så kan det vara lämpligt att se över budstrategierna och justera planen.

A/B-tester och kundundersökningar

A/B-tester av budskap, utformning, kanalval och format, med mera, är otroligt viktigt. Men kombinationerna är många och ibland kan det vara befogat att be era kunder, nuvarande och presumtiva, om hjälp. Det finns, som ni alla vet, mängder av olika metoder för att undersöka attityder, förväntningar och trender.

Kvalitativ och kvantitativ data

Vi brukar jobba med flera olika metoder. Telefonintervjuer är ett sätt. Då är vi inte ute efter statistiskt säkerställda data, utan det handlar om att fånga upp tankar och idéer och få nya perspektiv, alltså kvalitativ data. Ofta kan man se ett tydligt mönster efter fem till tio samtal.

Webbenkäter är ett annat, mycket prisvärt sätt att samla in data. Upplägget kan variera, viktigt är att tänka på urvalskriterier och att utforma frågorna på rätt sätt. Vi har också genomfört massor av fokusgrupper som är ett bra sätt att testa kampanjer och få viktig input kring nya produkter eller tjänster.

NPS-mätningar

Vi vill också slå ett slag för NPS-mätningar, alltså Net Promoter Score. Det vill säga, hur troligt det är att dina kunder rekommenderar dig till andra. Det är naturligtvis viktigt att se en stigande trend här, men mäter man inte, vet man inte.

Boka ett möte

Vill du boka ett möte, digitalt eller på plats, hör av dig så hittar vi en tid.

Kontakta oss