Skip to main content
search

2025 är här och det är dags att fundera över vad vi tror kommer att hända under året. Vad kommer det att innebära för svenska företag och vilka strategier ska vi ha för att få maximal utdelning på våra marknadsföringsinsatser? Om vi tittar på världen utifrån ett makroperspektiv ser vi fallande räntor och en lägre inflation och det kan få konsumtionen att öka.

Kronans värde är fortsatt lågt, det är dyrt att åka skidor i alperna och de som måste importera komponenter från Euro- eller dollarland har problem. De som exporterar och får betalt i dollar eller Euro har det desto roligare. Många företag borde fundera över hur de kan öka försäljningen i utlandet. Steget behöver inte vara så stort.

Trump tänker på tullar och det brukar ju aldrig vara bra för global handel. Dessutom kastar han lystna blickar på Panama-kanalen. Och Kina fortsätter att cirkla Taiwan med sina stridsfartyg. Det är från Taiwan som vi får halvledare och utan dem blir väldigt mycket produktion stillastående. TSMC (Taiwan Semiconductor Manufacturing Company) är världens största tillverkare av halvledare och står för ungefär hälften av den globala produktionen. De producerar också upp till 90 procent av de mest avancerade chipen. En eskalerad konflikt skulle ha långtgående konsekvenser för global handel och skulle kunna stoppa en positiv konjunkturutveckling.

Den politiska polariseringen har drivits allt längre i många länder. En förklaring är att allt fler får sin information via sociala medier och då hamnar de i filterbubblor och bombarderas av info som bara förstärker det de redan tror på. Den intellektuella utmaningen och därmed nyfikenheten uteblir. En inte alltför djärv gissning är att det här kan vi komma att se bland konsumentgrupper också: folk som delar värderingar och tankar bildar kluster som är lojala mot samma varumärken. Vi pratar om tribal marketing som går på turbo. Det innebär både möjligheter och hot. Kontentan av allt detta är att omvärldsbevakning har aldrig varit viktigare än vad det är just nu.

Imorse hörde vi i Radions P1 Jesper Brodin, VD för IKEA:s Ingka Group, berätta om hur de ser tydliga tecken på en ökande privatkonsumtion. De ser också att fler kommer att flytta under året. Det är ju naturligtvis bra för alla som säljer möbler men också för alla andra företag som mår bra av att privatkonsumtionen tar fart igen.

Sammanfattningsvis bör marknadsavdelningen tänka på:

  • Omvärldsbevakning – AI ger oss nya verktyg.
  • Sociala medier – Hitta dina stamfränder och dina ambassadörer. Storytelling kan stärka gemenskapen inom gruppen.
  • Hållbarhet – När osäkerheten i världen ökar vill vi handla med dem vi litar på och som delar våra värderingar.

Behöver ni hjälp med er marknadsföring?

Låt oss hjälpa er ta ett grepp om kommunikationen 2025

Kontakta oss