Mer information i inlägget
Förändrade förutsättningar för varumärkeslansering
Strategi för hantering av domäner
Varumärken och sociala medier
Varumärken digitalt och analogt
Sökavsikter, relevans och SEO
Var inte efterklok
Förändrade förutsättningar för varumärkeslansering
Förutsättningarna för att lansera nya varumärken har ändrats. Tiden går och varje dag registreras nya varumärken. Det blir trångt och allt svårare att hitta något nytt som inte gör intrång på någon annans rättigheter. Ett misstag kan bli dyrt på flera sätt, det är inte bara det att man kan bli tvingad att byta namn och ta kostnaden för det, det kan också resultera i en besvärlig och tidskrävande juridisk tvist.
Strategi för hantering av domäner
Det behövs en strategi för att hantera domäner. Även om man har ett registrerat varumärke kan det finns någon annan som sitter på motsvarande domän. Numera är det vanligt med botar som bevakar och köper upp potentiella nya varumärken. Man bör vara försiktig och beredd att köpa en domän redan första gången man googlar för att undersöka tillgängligheten.
Varumärken och sociala medier
Utöver domänsituationen är det viktigt att ha koll på sociala medie-plattformar. Vad vill vi göra där och hur ska vi tänka? Vi vill inte att vårt nya varumärke redan används på sociala medier och särskilt inte i situationer som kan inverka negativt på oss och vår verksamhet.
Varumärken digitalt och analogt
Det är inte bara så att ett nytt varumärke ska existera i ett digitalt sammanhang, det ska dessutom samexistera med andra. Finns det en risk att dina kunder hamnar fel? I en global värld, betyder ordet något olämpligt eller vilseledande på andra språk? Man bör ha koll på vad det betyder ur såväl ett språkligt som kulturellt perspektiv. Pepsis slogan ”Pepsi brings you back to life” blev på Kinesiska ”Pepsi brings your ancestors back from the grave”. Och säg gärna ”Hej Siri” till din Iphone, men undvik om du befinner dig i Georgien.
Sökavsikter, relevans och SEO
Tänker vi på sökmotoroptimering är det också viktigt vilket namn vi väljer och vilka relaterade begrepp vi vill arbeta med. Man brukar mäta search intent (alltså avsikten bakom sök) och difficulty in ranking (hur stor efterfrågan det är att ranka på vissa begrepp) och finns det då mängder av sök efter ditt varumärke men i ett helt annat syfte är det negativt.
Var inte efterklok
Hur löser man detta? Tänk. Efter. Före. Ibland kan man tvingas att överväga ett annat varumärke på en lokal marknad. Ett varumärke med starka varumärkesassociationer har bättre motståndskraft mot oönskade kopplingar. Ett starkt varumärke kan bli något eget som är frikopplat från den ursprungliga betydelsen. Men det viktigaste är kanske att tänka efter före och så långt det går undvika att hamna i en situation som är både dyr och svår att ta sig ur. Det är alltid bäst att göra rätt från början.
Boka ett möte
Vill du boka ett möte, digitalt eller på plats, hör av dig så hittar vi en tid.